... "προλετάριοι" αρχιτέκτονες όλου του κόσμου διαλυθείτε στη αναζήτηση της χαμένης αρχιτεκτονικής.. Άρης Κωνσταντινίδης, 1990
Τετάρτη 5 Μαρτίου 2008
το παλιό γραφείο
Παύλου Μελά 5. Μοναδικό κτίριο με εσωτερική ξύλινη γέφυρα που συνδέει χώρους του ίδιου διαμερίσματος και αίθριο. 1927, το είδα μια φορά σε μια ασπρόμαυρη ελληνική ταινία με τη Βουγιουκλάκη. Όταν περνάει λεωφορείο από την Παύλου Μελά τρίζει. Ανατολικό με θέα στην πλατεία Φαναριωτών, 3.80μ ύψος, θαυμάσιος χώρος. Γλύτωσε το σεισμό και την κατεδάφιση.
Έχουν τα κτίρια ψυχή; Έχει νόημα η καλή αρχιτεκτονική; Γιατί στην πόλη μου δεν αγαπούν τα ωραία κτίρια; Πώς μπορεί να αφήνεται να πέσει ότι αξίζει;
Υ.Γ.
Ποιός δεν είδε τον Ζορό; Ο άνθρωπος είναι καλλιτέχνης και σαν τέτοιος πρέπει να αντιμετωπίζεται από δω και πέρα,πρωτοπόρος της τέχνης. Πως το λένε, το ΄χει...
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
7 σχόλια:
Είσαι κι εσύ όμως! Ο τρόπος που γράφεις είναι τέτοιος που εξυπονοεί ότι ξέρουμε ήδη σε τι αναφέρεσαι. Ποίος, πόσο, πότε, τι; (κι αν προλαβαίνεις γιατί;) (Το 1927 το είδες σε ταινία;)
Εγώ κατάλαβα τώρα ότι το καημένο το κτήριο κατεδαφίζεται και γι’ αυτό πρέπει να το εγκαταλείψετε. Κρίμα αν είναι έτσι γιατί ...
Ας περάσουμε τώρα στις ερωτήσεις που θέτεις:
Έχουν τα κτίρια ψυχή; Όχι. Πολλοί αμφισβητούν για το αν έχουν ψυχή (με την θεολογική έννοια) ακόμη και οι άνθρωποι.
Έχει νόημα η καλή αρχιτεκτονική; Ναι για τουλάχιστον δύο λόγους. Ο ένας είναι ότι κάνει τη ζωή πιο καλή. Ένας άλλος έχει να κάνει με την ικανοποίηση ποιο διεστραμμένων ανθρώπινων αναγκών που έχουν να κάνουν με γλυκείες ματαιοδοξίες.
Γιατί στην πόλη μου δεν αγαπούν τα ωραία κτίρια; Γιατί δεν βλέπουν ότι είναι ωραία και γιατί προτιμούν να αγαπούν άλλα πράγματα.
Πώς μπορεί να αφήνεται να πέσει ότι αξίζει; Έτσι απλά όπως σκοτώνεις ένα κουνούπι συνθλίβοντάς το με το δάχτυλο. Δεν πονάει καθόλου. Άλλα πράγματα φαίνεται να έχουν μεγαλύτερη αξία κι ας μη μπορείς να το κατανοήσεις εσύ. Κι αυτοί δυσκολεύονται να καταλάβουν τι πρόβλημα έχεις.
Δεν ξέρω (πάλι) σε ποιον Ζορό αναφέρεσαι αλλά σαφώς και είναι καλλιτέχνης: χορευτής!
Καλά ρε μάστορα μη φωνάζεις, καταρχήν τα γράφω για μένα, από προσωπική ανάγκη, δε κάνω μεταπτυχιακό. Έπίσης κλέβω χρόνο από αλλού, και δεν είμαι δημόσιος υπάλληλος, βιάζομαι. Το κτίριο κτίστηκε το ΄27, και αν παν καλά τα πράγματα δε θα γκρεμιστεί. Κάτι σκέφτηκαν οι ιδιοκτήτες, αλλά δε το βλέπω, μπορεί καλύτερα να τα βγάλει τα λεφτά του και έτσι. Εμείς το αφήνουμε γιατί δεν αντέχουμε το πήγαινελα στο κέντρο για λόγους που τους ξέρεις.
Φυσικά και δεν έχουν ψυχή τα κτίρια, όπως τα αυτοκίνητα, οι μηχανές, αλλά έχει κτίρια που εγώ τα νιώθω ζωντανά. Ναι έχει νόημα η καλή αρχιτεκτονική τα είπαμε.
Μέσα στο Παύλου Μελά έχει ένα κτίριο σταύλων των αρχών του αιώνα, του τούρκικου ιππικού υποθέτω. Έχει εργονομία για άλογα. Συμπαθέστατο, θα σ΄αρέσει. Δεν είναι καν χαρακτηρισμένο διατηρητέο. Έχει μπει ο Δήμος Σταυρούπολης μέσα στο Στρατόπεδο και κάνει μαγκιές, να έναν τοίχο να ρίξουμε εδώ, να εδώ να βάλουμε τα σκουπίδια, κατά τα άλλα όλοι κόπτονται. Να γράψω τι δηλαδή; Ποιοί είναι οι Θεσσαλονικείς;
Βγήκε προχθές στην τηλεόραση ο Ψωμιάδης με στολή Ζορό από τα Κούκου και έκανε δηλώσεις στην τηλεόραση φορώντας μάσκα καπέλο και μπέρτα. Μετά έφυγε με τι άλλο; με άλογο.
Να μαθαίνεις και εσύ εκεί στα ξένα.
Αχά! Αποκέντρωση δηλαδή!
«Κτίριο σταύλων των αρχών του αιώνα»; Ποιός από αυτούς που έχουν προθέσεις γι' αυτόν το σταύλο αισθάνεται το κτήριο σαν κομμάτι ιστορίας; Κι αν το αισθάνεται τί αξία έχει γι αυτόν κάτι τέτοιο σήμερα; Μάλλον δεν θα τον αφορά. Θα είναι κάτι ξένο. Θέλει ένα βαθμό ικανότητας στην αφαίρεση για να αντιληφθεί κανείς συσχετισμούς τέτοιου είδους. Ενώ εδώ κινούμαστε
Έτσι όπως είμαι προκατήλειμένος θα έλεγα ότι η αξία που μπορεί να αναγνωριστεί κινείται στη σφαίρα της απλήρωτης πολυτέλειας ή στη σκηνή της επίδειξης πολιτιστικής ευαισθησίας η οποία ή θα είναι εξαργύρωση μιας πιθανής οικονομικής ευρωστίας ή το πιθανότερο προεκλογική επένδυση. (Αν καταφέρουν να οργανώσουν να έρθουν τα λεφτά από τις Βρυξέλλες, τότε είναι σαν να λένε «τους την σκάσαμε» και η διαχείριση μπορεί να γίνει σαν να επρόκειτο για κλοπημαία! Αγνοόντας φυσικά ότι πρόκειται για χρήματα που συγκεντρώθηκαν από τους «ίδιους» για την ακρίβεια από τον καθημερινό ΦΠΑ που πληρώνει ο κοσμάκης στο σούπερ μαρκετ. Αλλά τί ψάχνεις τώρα; (και άλλα τέτοια)
Γι αυτό δεν αφήνουν ν' αποφασίσεις η τουλάχιστον να πεις τη γνώμη σου εσύ και πολλοί άλλοι σαν εσένα.
Εγώ για τον Ζορό είχα στο μυαλό μου τον Antony Hopkins και τον Antonio Banderas! Όντως χάνω επισόδια. Αλλά δεν εκπλήσσομαι, άλλωστε ο κύριος Ψωμιάδης επαγγελματκά είναι καλλιτέχνης. Μόνο που με την αισθητική του δεν έχει να μας πεί τίποτα καινούριο και συναρπαστικό. Πασαλείματα κάνει πάνω στην ασχήμια που αποδέχεται αυτονόητα γιατί τροφοδοτεί έτσι παράλληλα ένα χαριεντιζόμενο καλλιτεχνικό μάλιστα «εγώ»
Στη Δανία συνηθίζουν να κρατούν την πρόσοψη πανέμορφων παλιών κτιρίων, ενώ μετασκευάζουν το μέσα κάνοντας το λειτουργικό και "πρακτικό". Έτσι συνυπάρχουν δυο όνειρα στο ίδιο σπίτι. Τι λέει η αρχιτευτονική γι΄αυτό;
εγώ λέω γιατί όχι;
The last picture in this post comes from here: backyard views
Από τη γερμανίδα φίλη του Δημήτρη που φωτογράφιζε τα πάντα.
Δημοσίευση σχολίου